Ut i skogen och pudeln glömde mig…

😝😍 Knäppa galna lomhörda gamla pudel…ja som ni förstår kommer inlägget handla en del om Diesel….

Idag på förmiddagen fick alla tre hundarna följa med till skogen. För att gå/tränas var för sig. Hagelbössan följde med ifall.

Krut först ut.

Krut jobbade på bra, gjorde större svängar ut för att kolla/spåra men fann inget och kom tillbaka för att kolla av mig innan han stack ut igen. Duktig liten Krut.

Efter ca en timme bröt jag och vi gick tillbaka till bilen.

Wesslans tur. Lite annat jaktsätt. Wesslan är ju drillad i Jaktspanielns jaktsätt. Jaga under hagelbössans räckvidd. Stötande hund. Fast….jag har släppt på det, om han skulle kunna bli en kortdrivare vet jag inte. Har inte kommit i en sådan situation än. Ingen fågel, hare eller rådjur stöttes upp men en trevlig stund i skogen och en glad liten jaktcocker!

Väl tillbaka till bilen var de så Diesel storpudelns tur att få komma ut. Inte på någon jakt men väl få komma ut lite ensam med mig. Diesel som jakthund fungerar inte (eller han själv tycker det men inte jag), däremot viltspår och som eftersökshund i älgjaktlaget. Det har han gjort bra. Men han börjar bli till åren.

Wesslan fick hoppa in i bilen och Diesel fick komma ut. Krut försökte få komma ut med men motades vänligt in i buren igen.  Jag skulle bara stänga igen kombiluckan med vädringskrok….och då var Diesel borta!! Ena sekunden står han okopplad bredvid och sedan puts väck borta! Men vad i…? Kollade runt bilen ifall han gått iväg för att slå en drill. Icke…fanns ingen pudel!

Men…ser mig runt om….och hinner se en skymt av en pudel med nosen i marken försvinna in i skogen.  Sabla pudelskrutt….troligen fick han upp spåren efter mig och Wesslan när vi gick till bilen. Ropa är ingen större ide …Diesel hör sämre och hör bara det han vill höra.
Tja…det var bara att stå kvar på skogsvägen och hoppas på att Diesel upptäckte att jag inte var med och att han inte fick upp något vilt (borde han inte få eftersom jag och Wesslan gått av det området).
Pjuh efter några minuter som kändes som en evighet, kommer en glad Diesel springandes på skogsvägen längre ned – ”men hallå matte var tog du vägen då? Varför står du här?”

Åh Diesel din knasiga galna pudel, du ska vänta på mig!!! Nå det blev en kortare tur i koppel.

Nu är det kväll och matsäck fixad, jaktkläder framme, allt fixat – i morgon startar älgjakten!!!

Om lenaarvidsson

Hundägare som bloggar om allt möjligt: hundträning, konditionsträning, kost m.m.
Det här inlägget postades i Hund, Jakt och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

