Älgjakten har dragit igång!

Uppdateringar i blogg blir dåliga ser jag. FB går fortare att slänga ut något på. Älgjakten har dragit igång, andra dagen idag.  Tidig morgon, massor av frisk luft och en del rök från eld…adrenalinpåslag när det händer något…när en hundförare över radion meddelar ”var beredd, det svänger mot dig”.

På morgonens såt blev det så men nära skjuter ingen hare. Morgonens pass blev även ett litet motionspass. Några poster långt uppe på ett berg, visserligen kanske bara ca 800 m att gå men uppför hela tiden. Vi passkyttar som skulle dit upp hade klätt oss lätt för vandring. Varmare kläder nedstoppat i ryggsäck. Åh ryggsäckar är tunga, passkyttar sitter ju…behöver kläder och massor av mat fniss…Älgstudsaren min är väl inte tung men….ja det känns att gå med all packning uppför, samtidigt som man ska försöka röra sig så tyst som möjligt. Lätt svettig när jag så kom fram till min post. Det dröjde ett tag innan jag gjorde upp en eld.

Ny såt senare och jag fick ett pass känt för att där springer det älg. Pjuh….och det blev intensiva spännande timmar för mig. Här hann jag aldrig göra upp eld, å andra sidan hade jag aldrig tid att bli frysen. Drev mot mig, runt om…vara beredd hela tiden….kunde dyka upp älg när som helst.  En försenad lunch bestående av gulaschsoppa och smörgåsar fick jag kasta i mig på stående fot…hela tiden beredd på att djur kunde komma. Lite kaffe hann jag slänga i mig ibland.

Gårdagens foto får visa dagens lunch…förutom efterrätten, Risifrutti för den hann jag aldrig med idag.

En av hundförarna kom till mig och såg på gps hur drevet gick…och nu rakt mot där vi stod, min post. Känslan när man står och spanar, beredd långt ut i hårtopparna….var jag skulle kunna skjuta hade jag redan sett ut….väntan…å där….fick vi syn på dem, ko med kalv!!! Tyvärr fel vind då, de fick vittring på oss och vek av. Inget skottillfälle för någon av oss men spännande värre.

En del av min utsikt idag.

Pjuh när jakt ”blåstes av” och på väg tillbaka till bilen, då kände jag hur trött jag var efter allt jag varit med om idag.

Ny dag i morgon, nya möjligheter. Matsäck är fixad.

Om lenaarvidsson

Hundägare som bloggar om allt möjligt: hundträning, konditionsträning, kost m.m.
Det här inlägget postades i Jakt och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.